diumenge, 14 d’agost del 2011

Pla de Busa i Capolat en carretera, pendents de dos dígits!

Lluna plena i quasi de nit per la carretera de La Llosa del Cavall cap a Solsona
 Surto de Sant Llorenç dels Morunys amb el sol, de fet no, encara és de nit. Són les 6:30 i pujo a la bicicleta. Baixo cap al pantà i agafo la carretera de la Llosa del Cavall, la lluna em rep plena i contenta de veure'm, o això crec!  La idea avui és pujar al Pla de Busa per Besora, tornar a baixar i fer la volta per Montmajor, l'Espunyola, Capolat, on hi ha un dels ports més durs de catalunya, sort que és també un dels més curts!! i tornar per la Mina a Sant Llorenç. La baixada cap a Solsona va força bé sense problemes, pocs cotxes i es va fent la llum mica en mica. Agafo el trencall direcció a Navés i als pocs Km's trobo ja el trencall a l'esquerra on diu "Besora". Des d'aquí són 15 Km a Busa.
Pujant cap a Besora per la carretera que em portarà a Busa
 Els primers Km's cap a Besora són més aviat suaus però ràpidament comencen les rampes fortes de pujada. El castell de Besora es veu a la llunyania i es va acostant ràpidament, és espectacular a dalt de la carena. L'asfalt està prou bé amb alguns trams de 4 o 5 metres una mica aixecats pel pas de camions i maquinaria massa pesada.
Un castell desconegut i espectacular!
 Passat el castell de Besora el pendent s'intensifica, cada cop s'alternen rampes més brutals amb trams un pèl més suau. L'objectiu final és enfilar-se al damunt de la carena per la qual la carretera anirà del Km 8 al Km11 aproximadament, amb pujades fortes i sobtades i algunes baixades i planets que aniran seguint el relleu de la carena que em portarà cap al Coll d'Arques.
Asfalt per pujar a Busa impecable, la part final asfaltada de nou recentment, algun tram de ciment i 20 metres de terra, incomprensible!!

Comença el Portland!!
 Després d'una de les baixadetes, comencen les rampes més dures, que estan emportlanades, aquí falten 4 Km per arribar a dalt, i les rampes alternades de plans o baixades són bestials, i et fan exprimir-te al màxim. Vaig amb 34x27 i us asseguro que el poso a les rampes!  Aquests ports tan poc constants em destrossen les cames i el cor! Hi ha fins i tot un tram de 20 metres de terra, no ho entenc. La resta està molt ben emportlanada fins al Coll d'Arques i després. Els darrers 2 Km en què ja vorejo el cingle de Busa estan asfaltats de nou amb un asfalt impecable!
Passat el Coll d'Arques, ja es veuen els cingles de Busa

Rampes brutals!

Un precipici que espanta!

Com es pot veure la part de dalt amb asfalt impecable

Ultimes dues paelles que donen accés al Pla de Busa
 Faig les dues paelles que m'atansen al Pla de Busa que ja he conquerit en BTT per quasi tots els cantons. De fet aquesta pujada l'havia fet ja en BTT des del coll d'Arques on hi havia accedit pel cantó de Sant Llorenç dels Morunys.
Ja hi som! Ha sigut dura la pujada sobretot perquè és molt inconstant.

No m'he trobat cap francès

Baixant de Busa, la carretera es precipita a l'abisme, rampes brutals
 Petita pausa, 1 minut i ja baixo cap avall. Passades les dues llaçades de dalt hi ha el camí que va a la Vall d'Ora i Navés i que també havia fet en BTT, veig que està asfaltat i m'hi llanço avall per veure fins on arriba l'asfalt. Si hi aneu no ho feu, és 1 Km cap avall i de seguida comença la terra. La remuntada d'aquest Km és brutal, com es pot asfaltar un tram amb tanta pujada??  Arribo fàcilment a la carretera de Solsona a Berga que havia deixat anteriorment després de baixar els 15 Km de Busa. Giro cap a Berga i enfilo cap a Navés. Després de Navés la carretera s'estreny i amb un asfalt boníssim baixa a Aigua d'Ora i comença una pujada de 7 o 8 Km al 3-5% fins a Montmajor. Faig la pujada a bon ritme tot pensant que vaig massa animat i que he cremat potser massa per poder pujar al Capolat. Arribo al trencall del Capolat després de força pujada i m'agafo els primers Km's d'aproximació amb tranquilitat per reservar capacitat cardiaca pels 3 Km bestials que hi ha. Al cap de poc comença ja el Portland, i rampa amunt. Hi ha un cartell del 16%, no en devien tenir cap més de superior perquè les paelles a dretes i esquerres, dos en cada sentit pugen pel bosc amb rampes que no crec que m'equivoqui si són del 18%-23% aproximadament. La capacitat cardiaca es redueix rapidament i haig de dosificar per anar encarant rampes cada cop més desafiants. Si voleu veure el perfil, cliqueu aquí.
La pujada del Capolat es pot veure al fons, difícil d'explicar!
 Després de les llaçades pel bosc que es veuen a la foto d'aquí sobre, la carretera es dirigeix cap a l'esquerra cap al fons de la vall i s'obre pas gràcies a passos excavats en la mateixa roca dels espadats del cingle. Les dues llaçades inicials no tenen descans i en el cingle trobo algun descanset, però són descansos actius on el percentatge baixa una mica però que no permet descansar gaire.
Carretera tallada a la Roca i percentatges en molts trams per sobre del 20%!

Una imatge val més que mil paraules!

Explicació de qui i perquè va fer aquesta carretera demencial!
 Hi ha una placa on s'explica que aquesta carretera la van fer construïr de forma privada.
Part final del cingle

Un cop sortim del cingle hi ha un altre descans però si hi aneu no us relaxeu, just després hi ha un tram duríssim amb rampes del 16-18% que ens portaran fins a l'asfalt. Quan arribo quasi al final, em poso la ma a la butxaca del maillot i veig que m'ha caigut la cartera al agafar el movil per fer fotos. Giro i baixo cap avall. La trobo sota la placa del cingle, un Km més avall, que em caldrà tornar a remuntar, com si les cames anéssin sobrades. Al darrer tram faig unes quantes esses per poder pujar amb el 34x27, és inhumà!.  Després del Capolat, carretera idíl.lica entre prats de vaques i masies que va vorejant tot el cingle fins al Coll de la Mina. Hi deu haver-hi uns 10 Km desde el final del Capolat fins a a La Mina. Tota la carretera és estreta i amb pujades i baixades constants que t'acaben de posar a lloc. Coll de La Mina i carretera ja coneguda fins a Sant Llorenç on arribo 1 hora més tard del previst. Una ruta molt maca i dura, de 5 hores per fer 122 Km a quasi 25 Km/h de mitja i 2800 metres de desnivell aproximat, el 50% a base de rampes dures!  S'ha fet dura!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada